Oba filtry występują tylko w systemach IV generacji instalacji LPG. W innych systemach występuje tylko filtr fazy ciekłej. Żywotność filtrów ma związek z pojemnością silnika. Im większa pojemność, tym większe jest zapotrzebowanie na gaz i tym szybciej dochodzi do ich zużycia. Przy standardowej pojemności (do około 2 l), filtr fazy ciekłej utrzymuje parametry filtracyjne przez około 30 tys. km. Podany przebieg uwzględnia także nie najlepszą jakość gazu, który oferowany jest jeszcze na niektórych stacjach. Filtr fazy lotnej powinien pracować przez ok. 20 tys. km. Przy silnikach o dużych pojemnościach, powyżej 5-6 litrów, przebieg jest często mniejszy o połowę.
Przynajmniej raz w roku warto dokonać kontroli szczelności instalacji gazowej. Nieszczelność może powstać np. podczas wymiany filtrów gazu, dokonanej naprawy blacharskiej, wymiany zderzaka czy ingerencji mechaników nie zajmujących się autogazem. Próba szczelności powinna być wykonywana przy obowiązkowych przeglądach technicznych pojazdów, ponieważ leży to w interesie użytkownika, warto przekonać diagnostę do dokładnego wykonania próby szczelności instalacji gazowej i rzetelnej inspekcji elementów zamontowanych pod samochodem.
Istotnym elementem przeglądu instalacji LPG powinna być kontrola mocowania jej części do nadwozia. Jest to czynność szczególnie polecana po okresie zimowym, w którym zdarza się „szorować” podwoziem o zmarznięty śnieg, powodując uszkodzenia. Korzystając z okazji warto uzupełnić ochronę antykorozyjną w uszkodzonych miejscach instalacji gazowej.
Usuwanie kondensatu dotyczy wyłącznie instalacji I i II generacji. W dolnej części każdego parownika umiejscowiony jest korek spustowy, służący do upuszczania zanieczyszczeń oleistych z parownika. Są to zanieczyszczenia występujące w tankowanym na stacjach gazie. Ich nadmiar, zgromadzony w reduktorze, powoduje wadliwe funkcjonowanie reduktora i brak stabilności pracy na biegu jałowym. Kondensat należy spuszczać co około 10-15 tys. km przy gorącym parowniku i przy wyłączonym silniku.
Regulacja instalacji gazowej jest zwieńczeniem wcześniej wykonanych czynności. Dokonuje się jej na końcu, ponieważ tylko wtedy mamy gwarancję, że instalacja gazowa będzie „dopasowana” do właściwie działającego na benzynie silnika.
Czynność tę należy zlecić warsztatom zajmującym się autogazem, ponieważ tylko one dysponują stosownymi urządzeniami i doświadczeniem w obsłudze silników zasilanych instalacją LPG. Typowa regulacja, dokonywana na biegu jałowym oraz na podwyższonych obrotach, polega na:
Bardzo istotna z punktu widzenia użytkownika jest, często pomijana, kontrola poprawności funkcjonowania instalacji, podczas próby drogowej.
Jeszcze kilka lat temu czynności obsługowe instalacji LPG zalecane były co kilkanaście tysięcy kilometrów. W czasach, gdy królują instalacje IV generacji, które są na bardzo wysokim poziomie zaawansowania technologicznego. W związku z tym, problem częstych kontroli i regulacji praktycznie nie istnieje. Sterowniki LPG nie wykazują tendencji do rozregulowywania się, pracują stabilnie i gwarantują dobre parametry w każdych warunkach pracy silnika.
Wszystkie opisane czynności mają na celu maksymalne wydłużenie okresu bezawaryjnej eksploatacji auta z instalacją gazową. Każda nieprzewidziana naprawa, wynikająca najczęściej z zaniedbań, jest zwykle droższa i bardziej czasochłonna niż koszt zwykłego przeglądu. Systematyczne dbanie o samochód i zamontowany w nim układ LPG po prostu się opłaca.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl